Instagram képaláírás: így csináld hatékonyan!

Instagram képaláírások

Így írj hatékony képaláírásokat az Instagramra

Egy közösségi médiás fiókkal rengeteg munka van. Képeket, videókat kell készíteni hozzájuk, blogbejegyzéseket kell írnod, amiket aztán megoszthatsz, és általánosságban érdekes, értékes dolgokat kell kínálnod közönségednek. Van azonban egy terület, amiről ritkán olvashatsz, pedig olyasmiről van szó, amit nem szabad elhanyagolni a közösségi médián, különösen az Instagramon – ezek a képekhez videókhoz írt kísérőszövegek, vagyis, ahogy a platform hívja őket, a képaláírások.

Instagram képaláírások

Miért olyan fontosak a képaláírások?

Az Instagramon első sorban a képaláírásokon keresztül kommunikálhatsz közönségeddel. Hasonlóképpen a Facebookhoz, az Instagramon sem egyszerű jól teljesíteni. Habár lehet, hogy sok követőd van, rávenni őket, hogy látogassanak el webhelyedre, vagy nézzék meg egy telefonos alkalmazásodat már kemény diónak bizonyulhat.

Az Instagramon egy átlagos felhasználó csak a fiókja bemutatkozásában helyezhet el hivatkozást az egész platformon. A jól megfogalmazott képaláírások feladata rávenni a felhasználókat, hogy ellátogassanak a profilodra, és rákattintsanak a hivatkozásra. Az üzleti  fiókokon több helyen is el lehet helyezni hivatkozást, de ezt mindenképpen fontos észben tartani, főleg ha még nincs üzleti fiókod.

Egy másik, viszonylag új, de fontos szempont, hogy az Instagram kezdi elrejteni a kedvelések számát a bejegyzésekről. Soka felhasználó az alapján dönti el, hogy foglalkozik-e egy bejegyzéssel, hogy az hány kedvelést kapott. Ha ezek eltűnnek, akkor már csak a képaláírásokkal győzheted meg őket.

Az alábbi tippek alkalmazhatók akkor is, ha saját márkádról van szó, és akkor is, ha egy ügyfeled marketingjéért felelsz!

 

Hogyan írj hatékony képaláírásokat az Instagramra?

1. Igazodj a márka személyiségéhez

A márka személyisége marketingstratégiád összes elemét át kell járja, így az Instagramon is ehhez kell, hogy tartsd magadat. Amennyiben egy másik cég marketingéért felelsz, fontos, hogy megismerkedj az ő stílusukkal, és a szerint fogalmazd meg képaláírásaidat az Instagramon – hihetőnek kell lennie, hogy tényleg az adott márkától szármatik az üzenet.

Íme néhány szempont, amit figyelembe kell venned:

  • Lazább, vagy hivatalos stílusban kommunikálnak ügyfeleikkel?
  • Használnak-e a márkához kapcsolódó kifejezéseket, és ha igen, akkor milyen sűrűn?
  • Van, hogy humorosra fogják a figurát? Milyen gyakori ez, és milyen stílusú humorról van szó?
  • Használnak hangulatjeleket?
  • Milyen témákról szoktak írni?

 

2. Ismerd a közönséget

Ahhoz, hogy hatékony képaláírásokat írj, tudnod kell, hogy egyáltalán kiknek szólnak ezek a szövegek. Vess egy pillantást a célközönségre – mind a hozzászólások között, mind a fiókhoz tartozó Elemzések felületen. Ezekből meg fogod tudni állapítani, hogy milyen korúak és neműek, milyen stílusban kommunikálnak (egymással és a márkával), illetve hogy működik-e náluk a humor, és ha igen, akkor milyen formában.

Mindezen információk birtokában garantáltan hatékony képaláírásokat fogalmazhatsz meg az Instagramra.

 

3. Mesélj történeteket

A storytelling, azaz a történetek előadása garantáltan hatékony módszer arra, hogy érzelmeket, és reakciókat válts ki egy célközönségből, különösen ha annak nagy része képes azonosulni a történet valamely részével. Ezek mind segíthetnek hatékonyabbá tenni Instagram jelenlétedet (vagy éppen azé a márkáét, aminek marketingezel).

Gondolkodj el, hogy milyen történet áll a mögött a kép vagy videó mögött, amit éppen feltöltöttél, és fogalmazd meg azt mellé. Ez nem kell, hogy hosszú, vagy kifejezetten mély legyen – lehet akár valami egyszerű is, pl. hogy mi történt veled, mielőtt lekattintottad a képet. 

Egy storyhoz (feltöltött történet) is írhatsz kísérőszöveget, habár kissé más formában. Töltsd fel a képet vagy videót történetként, majd utána készíts egy képet valami egyszerű háttérrel, amire rágépeled a kísérőszöveget, és posztolod utána egy második történetként.

 

4. Használj hangulatjeleket

A hangulatjelek sok-sok évvel ezelőtt a fiatalok szórakoztatását szolgálták ugyan, mára azonban az online marketingkommunikáció fontos elemei lehetnek. Például egy olyan bejegyzés, aminek a képaláírása tartalmaz legalább egy hangulatjelet, 15%-kal nagyobb aktivitási arányt érhet el.

Érdemes tehát elgondolkodni rajta, hogy milyen hangulatjelek kapcsolódnak az adott bejegyzés történetéhez, és beilleszteni őket a szövegbe. Hogy hová, az már a szövegtől függ, de egy opció közvetlenül a legelejére írni őket, ahogy elválasszák a felhasználónevedet a képaláírástól, vagy a végére, hogy elválasszák azt a hashtagektől.

 

5. Használj releváns hashtageket

Ha már itt tartunk, és egyébként is az Instagramról beszélünk, muszáj megemlítenünk a hashtageket is. A platform már lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy konkrét hashtageket követhessenek, így számos felhasználó hírfolyamába eljuttathatod bejegyzéseidet, még akkor is, ha nem követik a fiókodat (de egy hashtaget igen, amit az adott bejegyzésben használtál). Fontos, hogy a hashtagek mindig kapcsolódjanak a bejegyzéshez!

 

6. Ne próbálj meg közvetlenül értékesíteni

Az emberek nem azért jönnek az Instagramra, hogy vásároljanak, hanem hogy képeket és videókat láthassanak azoktól az emberektől vagy márkáktól, akik/amik érdeklik őket.

A célod tehát ne a közvetlen értékesítés legyen, de persze ez nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem adhatsz el dolgokat az Instagramon. A felhasználók 60%-a állítja, hogy új termékeket fedez fel a platformon.

Még ha megvásárolható bejegyzéseket is készítesz, amiknek a célja konkrétan az értékesítés, akkor is jobb, ha ezek képaláírásába egy releváns történetet mellékelsz, amikkel a követők tudnak azonosulni.

 

7. Kétszer is ellenőrizd, hogy nyelvtanilag minden a helyén van-e

Emberek vagyunk, és hibázhatunk, de az interneten egyetlen egy apró mellégépelés is PR katasztrófákat eredményezhet. De még ha nem is olyan ordító a baki, egy helyesírási hibákkal teli képaláírás nem a legbiztatóbb jel egy érdeklődő szemében.

Ezzel kapcsolatban tehát csak annyit tudunk javasolni, hogy alaposan nézd át bejegyzéseidet, mielőtt posztolnád őket az Instagramra (vagy bármelyik más platformra).

 

8. Használj felhívásokat

Minden Instagram bejegyzésed valamilyen célt kell, hogy szolgáljon. Legyen szó a követők számának növeléséről, vagy webhelyed meglátogatásáról, tudatnod kell a felhasználókkal, hogy mi legyen a következő művelet, amit el szeretnél, hogy végezzenek. Mondd el nekik egyértelműen egy felhívás (CTA) segítségével. Például zárd azzal a képaláírást, hogy „Nézd meg a hivatkozást a bemutatkozásban” vagy „Kövesd oldalunkat további képekért”, és így tovább.

 

Rövidebb vagy hosszabb Instagram képaláírásokat érdemes írni?

Ez egy jogos kérdés, ámde sajnos konkrét választ nem tudunk adni rá, ami minden helyzetben megfelelő lenne. Az igazság az, hogy a hosszabb és a rövidebb képaláírásoknak is megvannak a maguk előnyei és hátrányai:

Rövidebb képaláírások

A rövidebb képaláírások egyik előnye, hogy többen veszik a fáradtságot, hogy végigolvassák őket. A felhasználóknak nem kell olyan sok időt szánniuk a bejegyzések értelmezésére. Persze a szűkebb terjedelmű szövegek kevesebb lehetőséget kínálnak arra, hogy átadd marketingüzenetedet célközönségednek.

Mikor érdemes rövidebb képaláírásokat használni:

  • Nemzeti ünnepekről megemlékező bejegyzéseknél
  • Kulisszák mögötti pillanatokat bemutató bejegyzéseknél
  • Idézetekre

 

Hosszabb képaláírások

Ezekre az előbb említettek ellentétje vonatkozik: kevesebben olvassák el őket, de több gondolatot tudsz beléjük foglalni. Ha azonban képes vagy megragadni a felhasználók figyelmét, akkor egy hosszabb (persze még így sem túl hosszú) történettel, sokkal közelebb húzhatod őket márkádhoz.

Hosszabb képaláírások fogalmazásakor érdemes a legérdekesebb mondattal kezdeni a szöveget, és már az elején beilleszteni néhány hangulatjelet. Ezen kívül írd bele a szövegbe a felhasználóknak (valahol az elején), hogy kattintsanak a „tovább” gombra, hogy az egész szöveget elolvashassák.
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok