A hotel online marketing és az OTA rendszerek

hotel online marketing

A hotel online marketing és az OTA rendszerek

Szálláshely üzemeltetőként minden bizonnyal Te is sokszor foglalkozol az OTA rendszerekkel. De mivel segítheted még hoteled, hogy nagyobb nyereségre tehess szert? Mutatjuk! 
hotel online marketing A turizmus és vendéglátás iparág különleges terület az online marketingben, hiszen számos egyedi tulajdonsággal kell számolnunk, amikor egy hotel, egy szálloda vagy akár csak egy panzió marketing stratégiáját építjük. Az egyik legfontosabb tényező amellyel foglalkoznunk kell – és amivel Neked is foglalkoznod kell tulajdonosként vagy üzemeltetőként – azok az OTA rendszerek. Mutatjuk az OTA rendszerek és a hotel online marketing összefüggéseit, és a legfontosabb tudnivalókat, ha szeretnéd csökkenteni az OTA-knak kifizetett jutalék arányát! 
 

Mik azok az OTA rendszerek? 

Az OTA (Online Travel Agencies) rendszerek azok a szálláshelygyűjtő oldalak, amelyeken keresztül felhasználóként rengeteg hotel között böngészhetünk, és azt ott közvetlenül le is foglalhatjuk. 
Szálláshely üzemeltetőként – biztos vagyok benne – hogy Te is szerződésben állsz akár több ilyennel is. 
Az OTA rendszerek lényege, hogy a szobákat jutalékért cserébe értékesíti, tehát minden OTA-n lefoglalt éjszaka után a száláshelynek jutalékot kell fizetnie az adott rendszernek. 
 

De mi a baj az OTA-kkal? 

Az OTA rendszerek alapvetően egy jó kezdeményezésnek indultak: gyűjtőoldalak, ahol könnyen összehasonlíthatjuk a szálláshelyeket, és egy ismerős felületen foglalhatunk újra és újra. Volt ennek pozitív hozama a szálláshelyek számára is: gyakorlatilag saját marketing rendszer helyett működnek, hiszen a jutalékból hirdetnek és brandként is ismertek, tehát gyakorlatilag a jutalékot egy-egy szálláshely marketing költéségként tudta dokumentálni, és saját rendszer kiépítése nélkül tudott üzemelni. Ez kényelmes megoldás, volt. 

Egészen addig, míg az OTA rendszerek nem váltak vízfejjé az iparágban, és nem lettek megkerülhetetlenek a szálláshelyszolgáltatók számára. 

Jelenleg ezek a rendszerek már teljhatalommal rendelkeznek, és gyakorlatilag teljesen kiszolgáltatottá teszik azokat. Egy szálláshely forgalma, bevétele ma nagyrészt azon múlik, hogy az OTA hogyan működik. Ha valami probléma akad, akár technikai, akár félreértés okozta probléma, a szálláshely teljesen vendégkör nélkül marad, és akár néhány hónapon belül lehúzhatja a rolót.

További probléma, hogy az OTA rendszerek különböző szabályokat (pl.: árparitás) vezettek be kötelező jelleggel, és a jutalékok aránya is egyre csak emelkedik: így pedig a szálláshely nem csak kiszolgáltatott, de végül sok esetben rosszul is jön ki az üzletből. 
 

Van mód az OTA-k jutalék arányának csökkentésére?

Rengeteg szálláshely él még ma is abban a tudatban, hogy nincs mit tenni, ez az iparág ilyen, és az OTA-kon való részvétel alapvető fontosságú.
Nos, az valóban igaz, hogy a felhasználói szokások jelenlegi állását vizsgálva az OTA rendszerek teljes egészében való elkerülését mi sem javasoljuk, azonban az arányokat nagyon szépen el lehet tolni egy jól működő hotel online marketing stratégia alkalmazásával: a jutalékok aránya csökkenthető, a direkt foglalások száma pedig növelhetővé válik, így a kiszolgáltatottság mértéke is visszaszorítható. 
 

Hotel online marketing az OTA-k ellen: mik az előnyei?

Egy jól kidolgozott hotel online marketing stratégiával tehát nagyon hatékonyan csökkenthető az OTA-ból érkező foglalások száma. Előtérbe a direkt foglalások kerülnek, amely után már semmilyen jutalékot nem szükséges kifizetned. Saját vendégköröd építheted, saját eredményeket érhetsz el vele. 
Nagyon fontos szempont, hogy az online marketingre fordított költségkerettel saját „házad” építed: míg egy-egy OTA járulék kifizetése csak az adott foglalásra vonatkozik, addig a marketing rendszerbe fektetett pénzed éveken, akár évtizedeken keresztül gyümölcsözhet. 
 

De akkor miért nem lehet kiszállni az OTA-kból?

Jogosan merül fel a kérdés, hogy ha ilyen jól működhet egy saját hotel online marketing rendszer, akkor miért szükséges továbbra is jelen lenni ezeken a gyűjtőoldalakon.

A válasz a felhasználói szokásokban keresendő: nagyon sok felhasználó van „rászokva” az OTA rendszerekre: bizonyos célcsoportok csak ezeken a felületeken érhetőek el. Bár a direkt foglalások más csatornákon is befűzhetőek lesznek egy hatékony rendszerrel, ezeket a célközönségeket sem feltétlen szükséges elengednünk.

Kutatások bizonyítják ugyanis, hogy a felhasználók rendkívül nagy arányban meglátogatják egy hotel saját weboldalát is, mielőtt lefoglalnák azt az OTA rendszeren keresztül: csak egy pillanat, egy oldalletöltés – ennyi időnk mindenképpen van, hogy megszerezzük a foglalást magunknak. Ezt azonban csak akkor érhetjük el, ha átgondoltan, a direkt foglalások arányát növelő üzenetekkel kommunikálunk, és a megfelelő rendszer is ki van építve. Ha egy felhasználó már eljutott a weboldalunkra, számos módon szólíthatjuk meg őt újra és újra! 


Ráadásul a felhasználói szokások is átalakulóban vannak. Sok felhasználó ma már tudatosan próbálja kerülni az ilyen gyűjtőoldalakat (pláne a körülöttük felbukkanó botrányok után), és más csatornákon keres magának szálláshelyet. Online marketing nélkül azonban ezek a felhasználók a Te szálláshelyed biztosan nem fogják megtalálni. 
 

A hotel online marketing hátrányai

A hotel online marketing rendszer egyetlen hátránya, hogy ez egy építkezés, kvázi egy befektetés, amelyet meg kell tenned, és hasznát nagy valószínűséggel csak hosszú távon fogod érezni. Bár számos olyan eszköz is rendelkezésünkre áll, amelyek azonnali eredményeket hoznak, fontos tudni hogy a legtöbb ilyen eszköz hosszú távon működik igazán jól.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a kiépített rendszer itt a Tiéd: a megtérülést ugyan hosszabb távon kell kezelni (nem úgy, mint az OTA-k esetében, ahol egy-egy foglalás után fizetsz), de garantált, hiszen senki nem veheti el tőled amit felépítettél! 


 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok