Keresőoptimalizálás, SEO - Az első pozíció ára a Google-ben

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Az első pozíció ára a Google-ban


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Magasabb helyezést elérni a Google keresőjében… Már rég óta az online marketingesek legfőbb vágya. Az első hely megszerzése azonban sokkal nehezebb – és sokkal összetettebb feladat -, mint azt a legtöbben gondolnák, és még a legkitartóbb igyekezet mellett sem feltétlenül garantált. 

A Google írott szabályai

Aki foglalkozott már valaha keresőoptimalizálással, az tisztában van vele, hogy a Google sok-sok szigorú előírást fogalmazott már meg a weboldalak helyezéseit illetően. Ezeket a szabályokat a webmestereknek szóló útmutatójukban foglalják össze. Az útmutató tisztán és érthetően megfogalmazza, hogy amennyiben a Google kifogásolnivalót talál egy webhelyen, azt saját döntésükre akár el is távolíthatják az indexből.

 

„A minőségi irányelvek részletesen leírnak néhány olyan tiltott technikát, amelyek alkalmazása eredményeként a webhelyet teljes egészében eltávolíthatjuk a Google indexéből, vagy más módon is elvégezhetünk rajta algoritmikus vagy manuális spamműveletet.” – Útmutató webmestereknek, Google

 

A webmestereknek különös tekintettel kell lenniük az évekkel ezelőtt működő, mára azonban már hatékonyan szűrt és büntetett eljárásokra is.

 

Röviden: a Google mindennél komolyabban veszi az általa megfogalmazott szabályok betartását. Mi több, minél magasabb pozícióban helyezkedik el a találatok között egy webhely, a Google annál valószínűbb, hogy különösen figyeli az ottani tevékenységeket (egy speciális, mély algoritmusos, vagy egy kézi átvizsgálás formájában). Szóval akkor hogyan járhatunk a Google kedvében?

 

A Google szentháromsága: Szakértelem, hitelesség, és megbízhatóság

A Google értelemszerűen azokat az oldalakat szeretné a legelső pozícióba emelni, amelyek bizonyítják szakértelmüket az adott témában. Ezt minőségellenőrök állapítják meg három szempont alapján: szakértelem, hitelesség, és megbízhatóság (angolul E.A.T. - Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).

 

„Fontos: a megfelelő EAT hiánya önmagában elegendő ok arra, hogy egy oldal Alacsony minőségi besorolást kapjon.” – Google Keresőminőség-értékelői Útmutató

 

Az EAT tehát egy nagyon fontos szemponthármas, azonban – ahogy azt a Google útmutatója is megfogalmazza – a minimum elvárt szakértelmi szint attól függ, hogy milyen témát dolgoz fel az oldal. Feltételezhetjük tehát, hogy egy olyan oldalnak, amely például egészségügyi tanácsokat oszt meg, több szakértelemről kell tanúbizonyságot adnia, mint egy olyan blognak, ami személyes véleményeket oszt meg a legújabb mozisikerekről.

 

Sokaknak bizonyára az sem hangzik újdonságként, hogy a Google azt is fontos szempontnak tartja, hogy milyen tekintélyű, hitelességű webhelyek hivatkoznak egy bizonyos másik webhelyre vagy oldalra. Ezek a hivatkozások ugyanis átadják a hitelesség egy részét, növelve ezzel a hivatkozott oldal EAT értékét.

 

Mitől lesz jó minőségű egy oldal a Google szemében?

A Google számos szempont alapján vizsgálja a különböző webhelyeket és oldalakat, hogy eldöntse, milyen minőségi besorolást kapjanak. Szóba jön például a fő tartalom terjedelme és minősége, az információk pontossága, a kiegészítő tartalmak jelenléte, amelyek javítják a felhasználói élményt, és a szerző hitelességét és tekintélyét az adott témakörön belül.

 

Fontos persze az oldal használhatósága, a funkcionális kialakítás, a felhasználóbarát 404-es hibaoldalak, a részletekre fordított figyelem, a hirdetések mennyisége és elhelyezése és megannyi más szempont is.

 

A listát sokáig folytathatnánk – a lényeg, amit mindebből webmesterként vagy online marketingesként le kell szűrnöd, az az, hogy ha a Google minőségellenőrei látják, hogy a weboldal és az azon található tartalom összeállításába időt és munkát fektettél, akkor jó eséllyel ezt magasabb rangsorolással jutalmazzák majd.

 

Mi teheti tönkre egy oldal minőségi besorolását?

Összességében a cél egy minél pozitívabb élményt nyújtani az oldaladra érkező felhasználóknak. Azonban erre csak akkor van esélyed, ha tartalmaid igényesen is vannak elkészítve. Itt a tartalom megfogalmazására, nyelvtani helyességére, és egyéb apróbb részletekre kell gondolni.

 

Ha ilyen problémákkal van tele a tartalom, vagy egyszerűen nem hasznos, vagy nem megbízható, tehát lényegében bármilyen szempontból csökkenti a felhasználói élményt, akkor az ronthat a minősítésen. Ha a Google ellenőrei nem látják az igényesség, a befektetett erőfeszítés, idő, és szakértelem jeleit egy tartalomban, akkor azt állapítják majd meg róla, hogy az adott tartalom nem nyújt majd megfelelő értéket a felhasználóknak.

 

Jogos tehát a kérdés – ha egy tartalom rövid, akkor automatikusan rossz minőségűnek számít? Nem feltétlenül, habár egy hosszabb tartalomnak több esélye van kimerítő választ adnia azokra a kérdésekre, amelyekkel egy felhasználó az oldalra érkezik. Viszont, ha a Google-t nem is minden esetben zavarja egy rövidebb tartalom, versenytársaid könnyűszerrel készíthetnek az adott témában egy terjedelmesebb tartalmat, ami több kérdésre ad választ, és ezáltal jobb rangsorolást ér majd el az általad megcélzott kulcsszóra (és akár többekre is).

 

Külön említést igényel a webhely teljesítménye is. Az igénytelenül összeállított webhelyek, logikátlan navigáció, lassan betöltődő oldalak és oldalelemek mind tovább rontják a felhasználói élményt, és ezzel a minősítést és a rangsorolást is.


Íme néhány rossz minőségre utaló jel, amikért a Google gyengébb rangsorolást adhat:

  • Ha a webhely a Google által nem elfogadott technikákat alkalmaz
  • Túl sok spam jellegű hozzászólás
  • Rossz minőségű tartalom (EAT szempontjából)
  • Nem megfelelő ügyfélszolgálati oldalak
  • A felhasználó számára semmilyen értéket nem képviselő tartalom
  • „Céltalan” oldalak
  • Csak hivatkozások elhelyezésére létrejött oldalak
  • Igénytelen oldaldesign
  • Automatikusan generált tartalmak
  • Rosszul, vagy egyáltalán nem karbantartott oldalak
  • Pontatlan, vagy hamisított információk
  • Hiányzó kapcsolati információk

 

A lista ennél persze sokkal hosszabb. Érdemes észben tartani, hogy egyes oldalak, amelyek sem rossz, sem különleges tartalmakat nem kínálnak, akár „semleges” besorolást is kaphatnak, valahol a jó és a rossz minőségű oldalak között.

 

Az áhított első pozíció elérése a Google-ban

Mindezidáig szabályokról, szempontokról beszéltük, de persze mindenki egy fontos kérdéssel érkezett erre az oldalra: Hogyan juthatok az első helyre a Google találatai között? A kérdés egyszerű, a válasz azonban sajnos komplikált – nagyon is.

 

Az igazság az, hogy a Google napi szinten módosítgatja az algoritmusát, ami időnként váratlan változásokhoz vezethet a rangsorolásban, nem is beszélve a nagyobb frissítésekről, amik több pozíciónyi zuhanást (vagy éppen ugrást) eredményezhetnek. Mindez egy nagyon kaotikus, nehezen kiszámítható versenypályává teszi a keresőtalálati oldalakat.

 

A Google rengeteg találati típust kínál fel a keresőknek az alapján, hogy pontosan mire is szeretnének rátalálni. Van, hogy csak hivatkozásokat kapsz egy keresésre, máskor videók és képek is párosulnak ezek mellé, vagy éppen egy részlet a Google Térképből, amin helyi vállalkozások jelennek meg. A Google-on tehát többféle „első helyezés is létezik”, és ez csak néhány példa az organikus, vagyis ingyenes, természetes változatokra. Nem feledkezhetünk meg a Google-on megjelenő hirdetésekről sem, amelyek a keresőmarketing egy másik oldalát képezik.

 

Az ingyenes helyezéseken keresztül szerzett organikus forgalom a mai napig a legértékesebb forgalomtípus, ezért nem csoda, hogy a legtöbb cég ezt igyekszik bevonzani webhelyére.

 

Mire szeretnél rangsorolni?

Attól függően, hogy milyen jellegű céget, vagy egyéni vállalkozást vezetsz (vagy milyennek végzel marketingmunkát) az előkelő rangsorolásokat más és más módszerekkel szerezheted meg. Az első kérdés tehát, hogy mire szeretnél rangsorolni.

 

Webhelyed beállítása a Google Search Console feülletén, és céged regisztrálása a Google Cégem szolgáltatáson belül (mindkét lépés ingyenes) alapvető szükségletek azok számára, akik szeretnének „megtalálhatóvá” válni a Google-ban. Mindezek fontos információkkal látják el a Google-t cégedről, vagy vállalkozásodról, és minél több dolgot tud rólad a Google, annál jobb.

 

De térjünk vissza a rangsoroláshoz. Az előkelő pozíciókért folytatott verseny azon múlik majd, hogy mennyire pontos kifejezésre szeretnél rangsorolni, és hogy mekkora földrajzi területen belül. Ezen mezőny többi versenyzőivel mér majd össze a Google, amikor megállapítja oldalaid rangsorolását.

 

Nézzük, hogy általában mekkora kihívásra számíthatsz:

 

Rangsorolás saját céged nevére

Ez a legkönnyebb fokozat, ha egy egyedi név alatt működik vállalatod. A névre való rangsorolás egyszerűen megoldható némi on-site optimalizálással, néhány webhelyre mutató linkkel és egy-két említéssel (de gyakran ezekre nincs is szükség).

 

Hacsak online hírneved nem hever romokban, vagy cégneved nem téveszthető össze könnyedén egy olyan vállalattal, ami ugyanazon a földrajzi területen működik, mint te, akkor nem lesz igazán kihívás jó rangsorolást elérni rá.


Rangsorolás szolgáltatásaidra helyileg

Ez sem túl nehéz, és hasonlóképpen érhető el, mint a névre való rangsorolás – tehát on-site optimalizálással. Nem árt az optimalizálásba belevenni annak a városnak, vagy megyének a nevét, amiben, vagy aminek környékén kínálod szolgáltatásaidat.

 

Rangsorolás szolgáltatásaidra országos szinten

Nehezedik a verseny, hiszen itt már olyan cégekkel is próbálsz versengeni, akik az ország egy másik pontján tevékenykednek, és feltételezhetően jól optimalizálták magukat arra a tőled távoli területre. Az iparág versenyszerűségétől függően akár gyengébb minőségű hivatkozásokkal is kiharcolható, de a minőségi tartalmak minőségi hivatkozásokat érdemelnek majd ki, tekintélyes webhelyekről.

 

Rangsorolás termékeidre

Ez az igazi kihívás, különösen ha olyan termékeket árusítasz, amelyekhez az ember országszerte hozzájuthat. Itt már elengedhetetlen az egyedi tartalom, a kifogástalan felhasználói élmény és a jó minőségű hivatkozások, amelyek tekintélyes webhelyekről mutatnak sajátodra.

 

Keresőoptimalizálás, azaz SEO

A keresőoptimalizálás, vagy SEO (az angol „search engine optimization” kifejezés rövidítése) olyan technikák és módszerek összessége, amelyek célja egy webhely vagy weboldal „láthatóbbá” tétele a keresőmotorok, és ez által a kereső felhasználók számára.

 

Egy jól optimalizált webhely vagy oldal magasabb organikus (ingyenes, tehát nem hirdetett, vagy fizetett) rangsorolást érhet el a keresőtalálatok között. Mivel az emberek általában szinte automatikusan az első találatra kattintanak, így ez több forgalmat is jelent majd az adott webhely számára.

 

Bizonyára neked is feltűnt, hogy a nagyobb márkák mindig magas pozícióban jelennek meg – a magyarázat többek között a kimagasló online hírnév és tekintély, amelyet évek vagy évtizedek során érdemeltek ki offline és online tevékenységeiknek köszönhetően. Ezek a márkák kétségkívül rengeteg rájuk mutató hivatkozással rendelkeznek, amelyek ilyen magasra emelték őket. 

 

Nem mindig az első hely a cél

Éppen ezért nem feltétlenül azt a célt érdemes kitűznöd magad elé, hogy az első helyre kerülj egy adott keresésre – az első pozíciót nagyon nehéz huzamosabb ideig megtartani, hiszen a versenytársak előreléphetnek, a Google algoritmusa pedig bármikor megváltozhat, hogy másokat helyezzen előtérbe.

 

Ahelyett tehát, hogy minden erőddel arra koncentrálnál, hogy első légy a Google találatai között, próbáld elérni, hogy minél több olyan Google szolgáltatásban jelenj meg, amennyiben csak tudsz – Google Cégem, YouTube, stb. Ha megfelelő minőségű tartalmakat kínálsz, azokkal jó minőségű, hiteles hivatkozásokat szerzel webhelyedre, és mindezt egy felhasználóbarát, jól optimalizált webhelyen teszed, akkor jó eséllyel az első helyre juthatsz, de persze figyelembe kell venni azt is, hogy mennyire népszerű kulcsszavakat célzol meg.

 

Black hat SEO

A black hat SEO a keresőoptimalizálás „becstelen” oldala. A kifejezés pontos fordítása „fekete kalapos keresőoptimalizálás”, és olyan SEO technikákra utal, amelyeket a Google és más keresőmotorok szabálytalannak, büntetendőnek minősítenek.

 

Sok évvel ezelőtt, amikor a keresőmotorok (még a Google is) gyerekcipőben jártak, a leleményes webmesterek rengeteg kiskaput találtak, amikkel megvezethették a rendszert, és minimális erőfeszítéssel az első pozícióra emelhették tartalmaikat. Persze a keresőmotorok egyre jobban alkalmazkodtak ezekhez a technikákhoz, és mára már képesek nagyon hatékonyan szűrni (és büntetni őket).

 

Black hat módszernek számít többek között a linkvásárlás, vagy a kulcsszóhalmozás is, hiszen ezek nem őszinte tekintélyre utalnak, és nem kínálnak semmilyen plusz értéket sem a felhasználóknak. Ha a black hat SEO-t elkerülve szeretnél még többet megtudni az értékes, valódi eredményeket is generáló linkmarketingről, IDE kattintva ingyenesen letöltheted Nagy Linképítés Útmutatónkat.

 

Bejutni az első 10 közé a Google találatai között

Az első tíz találat közé bejutni messze nem akkora kihívás, mint az első pozícióba kerülni, függetlenül attól, hogy milyen iparról van szó. 

A Google-nak háromféleképpen „jelezheted”, hogy webhelyed egy-egy oldala miről szól és hogy mennyire fontos:

  • Az oldalon található szöveges tartalommal
  • Az oldalra mutató belső hivatkozásokkal
  • Az oldalra mutató külső (más webhelyekről mutató) hivatkozásokkal

 

Egy blog rengeteget segíthet ebben. Tény, hogy fő webhelyed kezdőlapja, termékoldalai, kapcsolati oldala és más részei a legfontosabbak, de egy blog modul nélkül, amin számtalan aloldalt helyezhetsz el, sokkal nehezebb érvényesülni. A Google nagyon alaposan átvizsgálja webhelyed és blogod felépítését, és több jel is arra utal, hogy minél több egyetlen oldalra mutató belső hivatkozást lát, annál fontosabbnak tartja majd azt az oldalt webhelyed többi oldalához képest.

 

Figyelj oda a kulcsszavakra – legyenek ott az oldal címében, meta mezőiben, bevezetőjében és persze tartalmában is. Ez után hivatkozz erre az oldalra több belső oldaladról is, ügyelve rá, hogy a linkek horgonyszövege természetes legyen. Persze külső hivatkozásokra is szükséged lesz, amelyek tartalmad hitelességét bizonyítják. Ezeket jó minőségű tartalmakkal, és átgondolt linképítéssel szerezheted meg.

 

Végezetül ne feledkezz meg a kifelé mutató hivatkozásokról sem – a Google azt is figyeli, hogy milyen más, releváns témájú tartalmakra linkelsz saját tartalmadból, és pozitívan jutalmazza ezt. Ez az egyszerű SEO technika a legtöbb oldal megfelelő optimalizálásához elég lesz, jó eséllyel bejuttatva azokat a Google első tíz találata közé.
 



Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Tanulmányainkat, cikkeinket heti rendszerességgel elküldjük neked amennyiben feliratkozol hírlevelünkre!