Segített konverzió - Mik azok, a segített konverziók a Google Analyticsben? Hogyan hasznosíthatod őket? Mutatjuk!

Segített konverzió - Így hasznosíthatod a segített konverziókat a Google Analyticsben

Mik azok, a segített konverziók a Google Analyticsben? Hogyan hasznosíthatod őket?

czsofi Szerző:
czsofi

A Google Analytics telis-tele van hasznosabbnál hasznosabb információkkal és adatokkal, és habár a fejlesztők igyekeztek mindent a lehető legérthetőbben vázolni a felületen, valljuk be, néhány funkciót nem egyszerű megérteni. Azt persze a legtöbben tudják, hogy az Analytics alkalmas a konverziókövetésre („célok” formájában), de arra már kevesebben gondolnak, hogy a konverziók statisztikái nem fedik a teljes valóságot.

 

De miért? Mert a konverziók nem pillanatnyi műveletek, hanem egy történet lezárásai – egy könyv utolsó lapjai. A konverzió a „Boldogan éltek, míg meg nem haltak” pillanat – de előtte van egy kalandos történet, ami sokkal több élvezetet nyújt azoknak, akik szánnak némi időt arra, hogy elolvassák. Na jó, nézzünk inkább egy konkrétabb példát.
 

Segített konverzió - Így hasznosíthatod a segített konverziókat a Google Analyticsben

Segített konverziók

Tegyük fel, hogy ki szeretnéd cserélni az ablakokat az egyik szobádban. Első körben rákeresel néhány ezzel kapcsolatos dologra Google-ban, („ablak árak”, „új nyílászárók”, stb.). Látsz néhány lehetőséget (köztük a fiktív „Ablakomba Kft.” webhelyére is ellátogatsz), de még nem tudsz dönteni, szóval egy időre hanyagolod a témát. Később aztán látsz egy ezzel kapcsolatos bejegyzést a Facebookon az Ablakomba Kft.-től, ezért rá is kattintasz, de még mindig nem győzött meg az ajánlat. Elkezdesz keresgélni a neten, és egy fórumon valaki nagyon jókat ír az Ablakomba Kft.-ről, szóval beírod az URL-t a böngészőbe, mert korábban már jártál a webhelyükön, és végre megvásárolod új ablakaidat a szobába.

 

Mit lát az Ablakomba Kft. marketing menedzsere? Azt, hogy lett egy új ügyfelük, aki közvetlenül beírta a webhelyük címét a böngészőjébe, ellátogatott a webhelyre, és rendelt két ablakot. És boldogan éltek, míg meg nem haltak.

 

Tényleg ez a teljes történet? Dehogy! Először is rákerestél néhány opcióra a Google keresőjében, aztán láttál egy hirdetést a Facebookon, aztán mondott valaki valami jót a cégről, és végül beadtad a derekad. Kezd körvonalazódni, hogy a konverzió több, mint aminek először látszik?

 

Ebben a konverzióban három csatorna játszott szerepet:

  • Organikus (ez volt a Google keresés)
  • Közösségi (ez volt a Facebook hirdetés)
  • Közvetlen/direct (ez volt az, amikor megláttad beírtad pozitív véleményt, és beírtad az URL-t a böngészőbe)

 

De hittél volna annak a jó értékelésnek, ha korábban nem találkozol az Ablakomba Kft. nevével és kínálatával a keresésed során, és a közösségi médián? Persze ez már személyesebb szempont, de a lényeg az, hogy az organikus és a közösségi csatornák elősegítették a konverziót, tehát segített konverzióról beszélünk.

 

Ez a tudás persze új kérdéseket vet fel:

  • Milyen csatornák játszanak szerepet a konverziókban?
  • Mennyi időbe telt az ügyfélnek, hogy az első „találkozás” után konvertáljon?
  • Hány csatornán találkozott a márkával az ügyfél, mielőtt konvertált volna?

 

… és így tovább. Ezek fontos kérdések egy cég számára, hiszen fontos tudni, hogy mely csatornák milyen hasznosak a konverziók elősegítésében. Ha úgy érzed, hogy lenne még mit tanulnod a Google Analytics-ről, és szeretnéd valóban mérhetővé tenni marketinged, vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva. Segítünk eligazodni!

 

Segített konverziók a Google Analytics rendszerében

A Google Analytics segít választ adni ezekre a kérdésekre. A szükséges információkat a Konverziók > Többcsatornás útvonalak, illetve a Hozzárendelés jelentéscsoportokban találod. A következőkben megnézzük, hogy hogyan állapíthatod meg a különböző csatornacsoportok vagy csatornák fontosságát a konverziós útvonalban.

 

Segítő / utolsó kattintás vagy közvetlen interakció konverziói

Ez a mutató a Konverziók > Többcsatornás útvonalak > Segített konverziók jelentésben szerepel. A megjelenő táblázatban több nyakatekert kifejezés is megjelenik, szóval mindenekelőtt tisztázzuk ezeket:
A segített konverzió azt jelenti, hogy a csatornacsoport egy konverziós útvonal része, de nem az utolsó interakció (kapcsolódási pont) az ügyfél számára, ami konverzióhoz vezetett. Az utolsó kattintás vagy közvetlen interakció azt jelenti, hogy a csatornacsoport az utolsó interakció volt az ügyfél számára, ami már közvetlen konverzióhoz vezetett.

 

A korábbi ablakos példa szerint segítők voltak az organikus keresés, és a közösségi hálózatok, az utolsó kattintás pedig a közvetlen érdeme volt.

 

Szóval mi is az a Segítő / utolsó kattintás vagy közvetlen interakció konverziói? Ez a mutató segít meghatározni a különböző csatornacsoportok segítő arányát. A Google Analytics a következőképpen számolja ki:

  • Egy csatornacsoport összes segített konverziója osztva a csatornacsoport összes utolsó kattintásával

 

Íme egy ki segítség az értékek értelmezéséhez:

  • Minél közelebb áll egy csatornacsoport aránya a 0-hoz, annál valószínűbb, hogy az utolsó kattintás volt, amiről a konverzió megtörtént.
  • Ha egy csatornacsoport aránya 1, vagy 1-hez közeli, akkor nagyjából egyenlő arányban segít a konverziókban, és történnek róla az utolsó kattintások is.
  • Ha egy csatornacsoport aránya nagyobb, mint 1, akkor többet segít, mint ahányszor az utolsó kattintásért felelős.

 

Nincs olyan, hogy egy csatornacsoport „jobb” mint a másik. Az arányok csupán azt mutatják meg, hogy milyen szerepet játszik általában a csatornacsoport a konverziókban. Szóval hogyan hasznosíthatók ezek az arányok? Nos, ha tudod, hogy egy-egy csatornacsoport mennyit segít a konverziókban, akkor ez alapján alakíthatod marketing stratégiádat is, azokra a csatornacsoportokra koncentrálva, amelyek több figyelmet érdemelnek teljesítményük alapján.

 

Érdemes megjegyezni, hogy ha a táblázatban egy-egy csatornacsoportra kattintasz, akkor részletesebben is megnézheted, hogy azon belül mely csatornák hogyan szerepelnek. Ez különösen a Közösségi hálózatok csatornacsoport esetében lehet hasznos információ.

 

Szeretnél még többet megtudni a Google Analytics-ről, hogy valóban kezedben tarthasd az irányítást? A mérhető marketing hívei vagyunk! Segítünk eligazodni a jelentések, mutatók és információk között! Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva!

 

A konverziós útvonalak

Ha szeretnéd látni, hogy mely utakat járják be a leggyakrabban a felhasználók a konverziók előtt, akkor válaszd a Konverziók > Többcsatornás útvonalak > A legjobb konverziós útvonalak jelentést. Itt érdemes megfigyelni, hogy mely csatornacsoport melyik másiknak segít a leggyakrabban, hiszen ez alapján olyan kampányokat alakíthatsz ki, amelyek pontosan ezt az útvonalat célozzák meg.

 

A modell-összehasonlító eszköz

Korábban már beszéltünk arról, hogy mennyire valótlan adatokat lát az, aki csak az utolsó, konverzió előtti interakciót veszi figyelembe. Ez az úgynevezett Utolsó Interakció modell, ami egy az úgynevezett hozzárendelési modellek közül.

 

Ha több modell értékeit is szeretnéd látni (és összehasonlítani), akkor válaszd a Konverziók > Hozzárendelés > Modell-összehasonlító eszköz menüelemet. Itt összesen hétféle hozárendelési modell közül választhatsz, és hasonlíthatod össze őket egymással (egyszerre csak hármat). Megváltoztathatod továbbá a Visszatekintési időtartamát, ami legfeljebb 90 nap lehet. Érdemes odafigyelni a %-os változásra a konverziók között. Ez az érték azt mutatja meg, hogy mennyi a különbség a segített konverziókban a különböző hozzárendelési modellek között.

 

Érdemes az Időbomlás modellt vizsgálgatni, mert minél közelebb helyezkedik el egy interakció időben a konverzióhoz, annál fontosabbként kezeli azt. Minél távolabb van időben az interakció a konverziótól, annál kevésbé fontos. Megjegyeznénk, hogy az interakciók fontosságának megállapítása szinte lehetetlen feladat, és az Időbomlás modell adja a legpontosabb adatokat, amiket az Analytics képes megjeleníteni.

 

Fontos tudnivalók

Sütik

A Google a böngészőben elhelyezett sütik segítségével követi nyomon az interakciókat és hogy melyik segített a konverziókban, illetve melyikből lett utolsó kattintás. A Google alapjáraton 30 napra tekint vissza, de a visszatekintés időtartamát 90 napra visszamenőleg is beállíthatod. Persze ha valaki 90 napnál korábban kezdte a konverziós „utazást”, vagy törölte a sütijeit, akkor az adatok nem lesznek pontosak.

 

Közvetlen forgalom

A Google nem mindig egyértelműen jeleníti meg az adatokat. Például tegyük fel, hogy egy felhasználó egy hivatkozáson keresztül jut el webhelyedre, majd később visszatér közvetlen csatornán keresztül, és konvertál.

 

Ha simán csak a konverziókat nézed, akkor ez egy „Hivatkozás” (az Analyticsben helyenként „Referral”) konverziónak számít majd. Azonban ha a Többcsatornás jelentést vizsgálod, akkor ott Közvetlen konverziónak látod majd, és a Hivatkozás csak segítségként szerepel majd.

 

Eltérés a Többcsatornás jelentésben

Amikor ránézel a konverziók áttekintésére, majd megnyitod a Többcsatornás útvonalak jelentést, a számok nem passzolnak. Aggodalomra semmi ok – a Többcsatornás útvonalak jelentés két nappal késleltetett, szóval ha konverziós adatok nem ugyanazok, mint a többi jelentésen, akkor nem kell pánikolni.

 

Van még kérdésed? Valami nem világos? Vedd fel velünk a kapcsolatot IDE kattintva, segítünk eligazodni a Google Analytics rendszerében!
 

Online marketing blog

Tudásunk naprakész, melyből ügyfeleink profitálnak

15 év, közel 500 sikeres tanácsadási projekt, több, mint 100 vállalkozás komplett online marketingje.

Legyen a Tiéd a következő sikertörténetünk!




Jelentkezz auditunkra még ma!

Marketing Professzorok