Közösségi média marketing 2018-ban, íme a legfontosabb SMM trendek.

2018 legfontosabb közösségi média trendjei


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Akár tetszik, akár nem, a közösségi média gyökeresen megváltoztatta mindennapjainkat. A rendszeres újításoknak köszönhetően egyre több eszköz és funkció segíti elő a kommunikációt az emberek között – de mit jelent ez azok számára, akik nem csupán hétköznapi közösségi  média felhasználók? Bármikor érkezhet egy-egy korszakalkotó, vagy egyszerűen csak népszerű újítás, ami teljesen elvonja a figyelmet az addig fontosnak tartott felületekről.

 

Bár hosszú távú stratégiát kialakítani éppen ezért nem könnyű feladat, ha lépést tudunk tartani a trendek alakulásával, máris nagyszerű eredményeket érhetünk el. Nézzük, hogy mik is 2018 legfontosabb közösségi média trendjei!
 

1. Összesen 2,5 milliárdan használnak valamilyen közösségi média felületet

A közösségi hálózatok nem hiába tartoznak a legjobb csatornák közé, amelyeken keresztül elérheted célközönséged. A statisztikák szerint nagyjából 2,5 milliárdan használtak valamilyen közösségi média felületet 2017-ben, azóta pedig ez a szám csak nőtt. A becslések szerint néhány éven a felhasználók száma a 3 milliárdot is eléri majd.
 

A legtöbb közösségi platform páratlan lehetőséget nyújt célközönséged elérésére, akár ingyenes, akár fizetett bejegyzéseken keresztül. A megannyi célzási opció segít, hogy tartalmaidat csak azok a felhasználók lássák, akik abba a demográfiai, érdeklődési, viselkedési vagy egyéb halmazokba tartoznak, akik érdeklődnének kínálatod iránt.

 

Ha eddig még nem alkalmaztad a közösségi médiát marketing stratégiádban, akkor rengeteg potenciális ügyfelet veszíthettél.

 

2. Közösségi média a mobilokon is

Könnyen lehet, hogy ezt a cikket is mobiltelefonodon olvasod. Az elmúlt években egyszerűen hozzánk nőttek okoskészülékeink, ami szintén fontos szerepet játszott a közösségi média alakulásában.

 

A Facebook 100 tesztalany viselkedését vizsgálta meg TV nézés közben. A teszt során megfigyelték, hogy 94 fő kezében ott volt az okostelefonja, és a legtöbben a telefonjuk miatt vették le pillantásukat a TV-ről.

 

A legtöbben ma már okostelefonjukon keresztül használják a közösségi szolgáltatásokat. Íme néhány meggyőző statisztikai adat:

  • A Facebook havi aktív felhasználóinak 94%-a telefonról éri el a platformot.
  • Tekintve, hogy első sorban egy mobilra fejlesztett alkalmazás, az Instagram felhasználóiról feltételezhetjük, hogy szinte mindannyian telefonról használják azt.
  • A Twitter havi aktív felhasználóinak 82%-a mobilról követi az eseményeket, vagy tweetel.
  • A Linkedin esetén az egyéni látogatók 60%-a mobilról használja a szolgáltatást.
  • A Pinterest forgalmának 80%-a mobilról érkezik.
  • A Snapchat kizárólag mobilon létezik, és nincs asztali megfelelője.

 

Ez a trend egyértelműen azt mutatja, hogy nagyon is megéri mobilra optimalizált tartalmakat készíteni.

 

3. A közösségi üzenetküldés a közösségi média királya

A közösségi média forradalma teret adott a közösségi üzenetküldés elterjedésének is, ami az új legnagyobb trendként hódít.

 

A statisztikák szerint a közösségi üzenetküldést ma már többen használják, mint a közösségi médiát. A legtöbb aktív felhasználóval rendelkező üzenetküldő alkalmazások (WhatsApp, Messenger, WeChat és Viber) népszerűbbek, mint a négy legnagyobb közösségi média alkalmazás (Facebook, Instagram, Twitter és LinkedIn).

 

A közösségi üzenetküldés tehát szemmel láthatóan népszerűbb, mint valaha, a felhasználók száma pedig továbbra is elképesztő mértékben nő. A közösségi média óriási sikert aratott a cégeknél – nem kétség, hogy az üzenetküldés hasonló lehetőségeket tartogat számukra.

 

4. A közösségi üzenetküldés és a cégek

Az elmúlt évtizedek során sokat változott az ügyfelek és a cégek közötti kommunikáció. A telefon szerepét felváltotta az e-mail, majd jött a közösségi média, most pedig a közösségi üzenetküldés korát éljük.

 

A Facebook egy felmérése során kiderítette, hogy a közösségi üzenetküldés sokkal alkalmasabb a szolgáltatók és az ügyfelek közötti kapcsolatkiépítésre, mint bármely korábbi csatorna. Egyre több ügyfél használja ezeket az üzenetküldő alkalmazásokat kérdésekre, időpont egyeztetésekre, vásárlásra és visszajelzésekre.

 

A közösségi üzenetküldés szerepe nem elhanyagolható egy cég számára:

  • Az ügyfelek 56%-a szívesebben venné fel a kapcsolatot egy céggel üzenetküldésen keresztül, mint telefonhívással.
  • 61% előszeretettel kap személyre szabott üzeneteket cégektől.
  • Az ügyfelek több mint 50%-a jobban szeret olyan céggel üzletelni, aminek üzenetet küldhet.

 

Az üzenetek pedig nem e-mailek, hanem közösségi üzenetküldő alkalmazásokon keresztül küldött üzenetek.

 

Érdemes megjegyezni, hogy a Facebook igyekszik egyre több lehetőséget adni a cégek kezébe, hogy az üzenetküldő alkalmazásokon (Messenger, WhatsApp) keresztül érhessék el célközönségüket.

 

5. Megérkeztek a chatbotok

Folytatva közösségi üzenetküldési gondolatmenetünket, említést kell tegyünk a chatbotokról is.

 

Ahogy a Facebook Messenger nőtt, az ahhoz készített chatbotok száma is egyre csak gyarapodott. 2017-ben már több mint 100 000 chatbottal kommunikálhattak az emberek a Messengeren, de egyre több bukkan fel a WeChaten, a SLacken, a Viberen és több más üzenetküldő alkalmazásban is.

 

Az Oracle felmérése szerint a tapasztaltabb marketingesek és értékesítési igazgatók 80%-a (világszerte) használja már a chatbotokat stratégiája részeként, vagy tervezi bevezetni azokat a következő két év során. Ennek nyomós oka van: a chatbotok 24/7 képesek azonnali ügyfélszolgálatot, fizetési lehetőségeket és egyéb szolgáltatásokat biztosítani az ügyfeleknek, ráadásul azonnal.

 

A chatbotok azonban nem csak a szolgáltatók köreiben népszerűek. A Business Insider szerint az amerikai felnőttek (18 és 55 év között) már kommunikáltak chatbotokkal. Egy 5 000 fős felmérés résztvevőinek 38%-a pozitív véleménnyel volt a chatbotokról, és csupán 11%-ból váltottak ki negatív érzelmeket.

 

6. Ügyfélszolgálat a közösségi médiában

Az ügyfélszolgálat első sorban mindig is privát kommunikáció volt az ügyfelek és a cégek között – a közösségi médiának ezt is sikerült megváltoztatnia.

 

A közösségi média nyilvános jellegének köszönhetően ezek a beszélgetések ma már mindenkinek láthatók a hozzászólások között, illetve a vélemény szekciókban. Gyakoriak az ügyfelek személyes megnyilvánulásai is saját profiljukon. A Sprout Social 1000 fős felméréséből kiderült, hogy a megkérdezettek 46%-a nyilvánította már ki elégedetlenségét egy céggel kapcsolatban a közösségi médián. Nem ritka, hogy ezek a kijelentések felkapottá válnak, és akár több ezer emberhez is eljutnak néhány nap leforgása alatt.

 

Ezeket a megnyilvánulásokat pedig nem szabad figyelmen kívül hagyni. Szintén a Sprout Social világított rá, hogy amennyiben egy cég ilyen visszajelzéseket kap a közösségi médián, akár lehetséges ügyfeleinek 30%-át is elveszítheti.

 

Amennyiben azonban a cég válaszol ezekre a visszajelzésekre, akkor nagyon is pozitív végkimenetele lehet a helyzetnek. Amikor az emberek látják, hogy egy cég foglalkozik az üggyel, és ennek jelét is adja egy közlemény vagy egy válasz formájában, akkor szívesebben vásárolnak majd az adott cégtől, és szívesen megosztják majd pozitív élményeiket ismerőseikkel a közösségi médián.

 

7. Fogynak az organikus elérések és csökken a webhelyek közötti forgalom

A Facebook organikus eléréseinek száma 2014 óta folyamatosan csökken, a nemrégiben kiadott algoritmusfrissítés (amely a családtagoktól és barátoktól származó tartalmakat helyezte előtérbe az oldalak bejegyzéseivel szemben) csak tovább nehezítette a Facebookon érvényesülni kívánó cégek dolgát. A Facebookhoz hasonlóan a Twitter és az Instagram is egy algoritmus kezelte idővonalat alkalmaz, ami kihat az organikus elérésekre.

 

A közösségi médiáról indított, webhelyek közötti forgalom mértéke szintén csökkent, ami az organikus elérések ritkulásának köszönhető. Minél kevesebben látják a bejegyzéseket, annál kevesebben kattintanak majd rájuk, hogy megtekinthessék a linkelt webhelyeket, blogokat, vagy egyéb tartalmakat.

 

A Parse.ly adatai szerint a Facebookról induló forgalom 2017-ben majdnem megfeleződött.

 

Ez a jel talán arra utal, hogy az organikus közösségi média egyre kevésbé eszköze a bevétel- vagy forgalomtermelésnek, és inkább aktivitás ösztönzésére, illetve márkaépítésre érdemes használni.

 

8. A videó továbbra is a legnépszerűbb tartalomtípus

A videó már évek óta a tartalomtípusok királya, nem csak a közösségi médiában, hanem általánosságban az interneten is. A Buzzsumo statisztikái szerint a videós bejegyzések váltották ki a legtöbb aktivitást, átlagosan kétszeresen meghaladva a többi tartalomtípusét.

 

A videó népszerűsége nem hagyható figyelmen kívül. A Facebook és az Instagram egyre több videós funkciót kapott az elmúlt évek során, ideértve például az élő videókat és a Történetek funkciót.

 

A marketingesek továbbá több pénzt költenek 2018-ban a videókra, mint bármikor korábban. Valójában nincs olyasmi, ami ne hangzott volna már el az elmúlt években a videókról, és nem vonatkozik 2018-ra is.

 

9. A felhasználói tartalmak szerepe

Az organikus elérések csökkenésével a cégek más módszerekkel igyekeznek elérni célközönségeiket – ezek közé tartoznak a felhasználói tartalmak is.

 

Számos nagyobb márka használja fel marketing kampányaiban azokat a tartalmakat (általában képeket vagy videókat), amelyeket ügyfeleik vagy rajongóik osztanak meg. A statisztikákat elnézve nem nehéz kitalálni, hogy miért:

  • A felhasználói tartalmak hétszer annyi aktivitást váltanak ki, mint a márkás tartalmak.
  • Egy 4 500 fős felmérés résztvevőinek 45%-a nézeget felhasználók által készített képeket, hogy ötletet merítsen belőlük a következő évre.
  • Ugyanezen válaszadók hétszer annyira bíznak a felhasználói tartalmakban, mint a hirdetésekben.
  • A válaszadók 56%-a szívesebben vásárol valamilyen terméket, ha előtte egy elégedett felhasználói bejegyzést látott azzal kapcsolatban.

 

Egyre több cég igyekszik rajongóik (és az influencerek) segítségét kérni és megosztani a beküldött felhasználói tartalmakat. Mindezzel több aktivitásra ösztönzik követőiket és növelik a márkába fektetett bizalmukat is.
 



Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Legújabb cikkeink

Naprakész, friss hírek az online marketing világából


Tanulmányainkat, cikkeinket heti rendszerességgel elküldjük neked amennyiben feliratkozol hírlevelünkre!