Google Search Console - a Webmaster tools eszközei, Irányítópultja és használatára vonatkozó tippek

Google Search Console alapok - így használd a Google ingyenes eszközét weboldalad teljesítményének növelésére!


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

A Google eszköze, a Webmaster Tools ma már Search Console néven ismert – a névváltozáson túl azonban számos lehetőséggel is bővült az eszköz 2018-ra. Ezeket az új elemzési lehetőségeket, adatokat Neked is ismerned kell, ha szeretnéd, hogy weboldalad a legjobb teljesítményt nyújtsa a keresőoptimalizálásban!

 

Alábbi cikkünkbe összefoglaljuk a legújabb trükköket a Search Console-ban, amelyek segítségével ellenőrizheted a legfontosabb adatokat, olyan adatokat amelyekről esetleg már elfeledkeztél és amelyek lehetővé teszik hogy folyamatosan monitorozd weboldalad azon tulajdonságait, amelyek befolyásolhatják a keresési listán való megjelenésed, eredményed.

A Google Search Console beállítása

Ha még nem tetted meg, legyen ez az első lépésed, ugyanis rendkívül sok hasznos információt veszíthetsz!

 

A Google Search Console beállítása

 

Ahhoz, hogy létrehozhasd saját Search Console-od, első lépésként jelentkezz be Google Account-odal, amellyel használod az Analytics-et is, majd lépj be a https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=hu oldalra, és kattints a piros „Add Property”, vagy „Tulajdon hozzáadása” gombra.

A felugró ablakba írd be weboldalad PONTOS domain nevét. Ügyelj rá, hogy amennyiben van titkosítás az oldalon, úgy https-sel kezdd azt!

 

 

 

Search Console tulajdon létrehozása

Kattints a „Hozzáadás” gombra.

 

A következő lépésként ellenőriztetned kell, hogy a weboldal valóban a Te tulajdonodban. Ehhez a következő oldalon a Search Console egy HTML ellenőrző file-t kínál neked az 1.-es pont linkjén, amelyet a weboldalad HTML kódjába kell beágyaznod, a header-be. Ehhez természetesen programozói segítség fog kelleni, de ha már van Google Analytics az oldalad alatt, az érvényesítést úgy is elvégezheted, hogy összekapcsolod a két Google eszközt. Ennek eléréséhez a „Javasolt módszer” helyett kattints az „Alternatív módszerek” fülre a Search console-ban.

 

Search Console ellenőrzése

 

 

Kattints az „Érvényesítés” gombra.

 

Most, hogy már érvényes Search Console tulajdonod van, érdemes feltöltened a sitemap-et a programba, ha már van olyanod. (Ezt általában úgy ellenőrizheted, hogy weboldalad domain neve után beírod, hogy /sitemap.xml – ha van webhelytérkép az oldaladon, akkor meg fog jelenni az a böngésződben). Ha még nincs ilyened, könnyen elkészítheted azt olyan online eszközök segítségével, mint az XML Sitemaps.

 

A sitemap (webhelytérkép)  egy sima XML file, amely megmondja a Google Search Console-nak, hogy milyen aloldalak vannak a weboldaladon.

 

Search Console Irányítópult felépítése

 

A sitemap (webhelytérkép) feltöltéséhez kattints a Search Console bal oldali „Irányítópultjában” a Feltérképezés/Webhelytérképek menüpontra, majd a jobb felső sarokban a piros „Webhelytérkép hozzáadása/Tesztelése gombra.

 

A felugró ablakba add meg a sitemap elérési útját a Search Console-nak, majd kattints a „Küldés” gombra. Most, ha frissíted az oldalt már láthatod feltöltve a saját webhelytérképed!

Előfordulhat, hogy néhány nap is eltelik, amíg a Search Console elkezdi használni az általad feltöltött információkat, emiatt nem kell aggódnod.

 

 

A leghasznosabb információk, amelyeket a Search Console szolgáltat neked

A beállítás után azonnal nem sok információt nyújt számodra a Search Console, később azonban annál többet. Várd ki türelemmel míg összegyűjti őket, és kezdheted is oldalad optimalizálását!


Az alábbiakban összefoglaljuk a leghasznosabb információkat, amelyeket kigyűjthetsz Search Console-odból – és amelyeket érdemes rendszeresen ellenőrizni.

 

Search Console – az irányítópult

Search Console Irányítópult - a kezdőlap tartalma

 

 

A Search Console-ba belépve az Irányítópult fogad, amely rövid áttekintést ad a jelenlegi állapotról: a fellelhető legsúlyosabb hibákról, látogatottságról és a Webhelytérképed állapotáról. Ezekről bővebb információt kaphatsz a linkekre való kattintással, vagy a Bal oszlopban a vonatkozó menüpontok kiválasztásával.


Keresési megjelenések

A bal oldali Irányítópult első opciója a Keresési megjelenések átvizsgálása.

 

Ez a szekció áttekintést nyújt számodra arról, hogy a weboldalad hogy jelenik meg a keresési találatok listáján. A Keresési megjelenés szó melletti Info ikonra kattintva láthatod az egyes megjelenési típusokat, azokat végig kattingatva pedig bővebb információkhoz juthatsz róluk.

 

Google Search Console - A keresési megjelenések áttekintése

 

Strukturált adatok

A strukturált adatok fülre kattintva, ha vannak strukturált adatok beállítva webhelyeden, hasonló eredményre bukkanhatsz:

Strukturált adatok beállítása


Ez mutatja meg neked azt, hogy a Google miként vizsgálja weboldalad tartalmát – és ha van hiba a beállításokban, arra is rálátást ad.

 

Információs kártyák

Az Információs kártyák a strukturált adatok egy formája, amelyet hozzáadhatsz weboldalad HTML kódjához. Ez segíti a keresőmotorokat, hogy jobban átlássák, megértsék weboldalad tartalmát, és a keresési találatokban a legfontosabb információkat jelenítsék meg.


Ezekkel gyakran találkozhatsz a keresési listában ha például könyvekre, filmekre vagy épp receptekre keresel rá:

 

Google Search Console - Információs kártyák beállítása

 

A Google-nek van egy másik eszköze is, amely segít benne, hogy megtaláld a számodra fontos Információs kártyákat.

 

Adatkiemelő

A Google Adatkiemelője egy olyan eszköz, amelyen rámutathatsz, és megnevezheted manuálisan weboldalad bizonyos részeit – amely szintén a keresőmotorokat segíti az eligazodásban.


Google Search Console -  Adatkiemelő


Ez egy jóval egyszerűbb megoldás, amelynek segítségével elérheted a kívánt megjelenést a Google találati listájában.

 

HTML fejlesztések

A HTML fejlesztések menüpont segítségével fellelheted a Google által jelzett HTML hibákat, hiányosságokat a weboldalon. A legjobb, ha azt írja, nincs hiba az oldalon – de ha van, könnyen javíthatod azokat weboldalad admin felületén. (mint például az azonos meta leírásokat és címeket, vagy a rövid meta leírásokat és címeket)

 

Accelerated Mobile Pages

Az AMP (Accelerated Mobile Pages) a Google egyik legújabb eszköze, melynek célja, hogy az organikus keresési találatokból érkező látogatók számára a lehető leggyorsabbá tegye weboldalad (amely kiemelt szerepet játszik a keresőoptimalizálásban!). Ide kattintva el is készítheted AMP oldalaid.


Egy, az alábbihoz hasonló kódsort fogsz kapni, amelyet weboldalad HTML kódjába kell beágyaznod.

 

Accelerated Mobile Pages

 

Ha ezt beállítottad, a Search Console adatokat és sikeresen indexelt oldalakat, valamint AMP-specifikus hibákat mutat neked ezen menüpont alatt.

 

Keresési forgalom

A Keresési forgalom a második nagy menüpont a bal oldali Irányítópultban. Itt számos olyan információt találhatsz, amely megmutatja hogy teljesít a weboldalad – és amelyek a jövőben nagy segítségedre lesznek az optimalizálás során.

 

Keresési statisztikák

Ez az eszköz segít számodra feltérképezni azokat a kulcsszavakat, kifejezéseket, amelyekre látogatóid érkeznek weboldaladra organikusan. Ezen felül betekintést nyújt a Kattintások számába, a megjelenítések számába, az Átkattintási arányba és az átlag pozíciódra is a Google keresési találatai között.

 

Google Search Console - Keresési statisztikák

 

Ez a Search Console egyik leghasznosabb aloldala a hétköznapi elemzések során. És hogy miért olyan fontos?
-    Mutatja, a top kulcsszavaidat amelyre megjelenik weboldalad
-    Mutatja az összefüggéseket a Megjelenéseid és a kattintásaid, az átlagos pozícióid között
-    Mutatja, hogy milyen változások állnak be az átlagos pozíciódban
-    Megnézheted, hogy hogy teljesít az oldalad különböző eszközökön
-    Összességében segít átlátni az oldalad keresőoptimalizáltságának hatékonyságát, működését.

 

Az Ön webhelyére mutató linkek

Megnéznéd, kik linkelnek rád? Kizárnád a spam jellegű negatív linkeket? Ez a menü pont éppen ebben segít. Megmutatja azon domain nevek listáját, amelyekről link mutat az oldaladra – és azt is, hogy összesen hány hivatkozást talál az adott domain-en.

Backlinkek ellenőrzése a Search Console segítségével

 

Ez a legjobb ingyenes eszköz a linkek ellenőrzésére. Érdemes rendszeresen átvizsgálni, és ha kell, beavakozni a spam jellegű linkek kiírtásával!

 

Belső linkek

A belső linkek szekció mutatja a weboldaladon szereplő belső linkeket – azaz azon hivatkozásokat, amelyek saját oldalad egy részéről saját oldalad egy másik részére mutatnak.

 

Belső linkek ellenőrzése a Google Seach Console segítségével

 

 

 

Ezekből a linkekből generál a Google jó esetben a találati listában is sitelinkeket, ahogy az a fenti képen láthatod. Sajnálatos módon arra nincs mód, hogy ezeket a belső linkeket Te határozd meg – a Google jó szándékára kell hagyatkoznod benne.

 

Kézi műveletek

A Google kiszabhat büntetéseket weboldaladra, ezt biztosan tudod. A büntetéseknek két módja van: előfordulhat, hogy szűrő alapján kerülsz visszasorolásra (azaz az algoritmus miatt), de az is lehet, hogy a Google munkatársai a felülvizsgálatokkor manuálisan rónak ki rád bírságot. Ezen fül alatt a jelenleg érvényben lévő manuális bírságaidat találod – illetve jó esetben nem találod.

 

Mobilos használhatóság

A mobilos használhatóság menüpont a Search Console megmutatja Neked, ha a Google irányelvei alapján valamely oldalad nem felel meg a mobil nézetre vonatkozó elvárásoknak. Ilyen hibák lehetnek, ha a szövegek, gombok túl közel vannak egymáshoz így nehezen kattinthatóak, vagy ha a szöveg túl kicsi és nehezen olvasható.

 

Mobilos használhatóság ellenőrzése a Search Console-ban

 

Ideális esetben itt sem találsz hibát, amennyiben mégis, azt érdemes javítani – mind a Google szempontjából, mind természetesen a felhasználóbarát weboldal létrehozása érdekében.

 

Fontos tudnod, hogy ma már a Google a mobil kereséseket veszi alapul a rangsoroláskor is, így erre érdemes nagy figyelmet fordítani!

 

Google Index

Indexelési állapot

Ez a jelentés fontos információkat szolgáltat neked arról, hogy a Google hány aloldalad indexeli a vizsgált tulajdon esetében az elmúlt egy évben.


Amikor a Google botja vizsgálja oldalad, minden egyes URL-t egyesével indexel – jó esetben – ám ha egy-egy aloldalon olyan hibát, hiányosságot talál, visszautasíthatja az indexet, amelynek köszönhetően az adott aloldal nem jelenik majd meg a találati listán.
Amennyiben az ábrán a vonal csökkenő tendenciát mutat, tudhatod hogy valami probléma van az oldaladdal, és további beavatkozás szükséges!

 

Google Indexelési állapot a Search Console-ban

 

A haladó fülre kattintva ennél is többi információt kaphatsz: itt bepipálhatod, hogy mutassa a Search Console a Keresőbotok által valamiért letiltott oldalakat, és az Eltávolított oldalaidat is – valamint ha problémát észlel a rendszer, arról is információt ad (pl. hogy miért tiltotta le a keresőbot az adott aloldalt).

 

Ne aggódj, ha kevesebb indexelt oldalt mutat a Google, mint amennyi szerinted van. A robot kiszűri az olyan URL címeket amelyeket duplikációnak észlel, amelyek nincsenek ellátva kanonikus címkével vagy index meta tag-gel.

 

Letiltott források

A weboldaladon elhelyezett iframe-ek, egyéb források adott esetben sérthetik a Google irányelveit, ezáltal letilthatja a keresőbot azon oldalad, amelyen ilyesmi található. Ennek állapotát ellenőrizheted a Letiltott források menüpontban. A legjobb esetben nem mutat semmilyen hibát – amennyiben mégis, érdemes azt eltávolítani az oldalról a keresőoptimalizálás érdekében!

 

URL-ek eltávolítása

Biztosan hallottál már arról a szabályról, hogy korábban már indexelt tartalmat nem illik „csak úgy” törölni az oldaladról. Amennyiben mégis szükség van rá, hogy eltüntesd azt átmenetileg, ez az eszköz lesz segítségedre.

 

URL-ek eltávolítása a Search Console segítségével

Amennyiben az adott oldalt véglegesen szeretnéd eltávolítani, a legjobb megoldás ha annak törlése után az URL címet átirányítod egy olyan aloldaladra, ahol azzal megegyező, vagy azt helyettesítő információt nyújtasz felhasználóid számára.

 

Feltérképezés

A Feltérképezés menüpont alatt láthatsz egy csomó olyan hasznos információt, amely segít felismerni hogy látja a Google a Te weboldaladat. Az itteni elemzések segítenek felfedezni a broken linkeket és egyéb technikai paramétereket amelyek segítik, vagy akadályozzák a feltérképezést.

 

Feltérképezési hibák

Sosem jó, ha broken linkek, azaz már nem működő aloldalra mutató linkek vannak a weboldaladon.

 

A Feltérképezési hibák ellenőrzése a Google Search Console-ban

 

Az ábra mutatja, hogy változott az oldaladon fellelhető broken linkek száma – alatta pedig listában kapod meg az olyan hivatkozásokat amelyek problémásak – és a hibakódot is le tudod olvasni. A leggyakoribb hiba, hogy egy link 404-es oldalra vezet. Ha a felsorolásban a linkekre kattintasz, bővebb információt kaphatsz a hiba okáról.

 

Feltérképezési hibák ellenőrzése - 404-es hibák feltérképezése

 

Ha van ilyen hibás URL címed, érdemes azt átirányítani egy létező oldalra!

 

Feltérképezési statisztikák

A feltérképezési statisztika mutatja, hogy a Google botjai milyen gyakran nézik oldaladat – hány kilobyte töltődik le naponta, hány oldaladat térképezi fel naponta a Google botja és mekkora az oldalad aktuális betöltési ideje.

 

Google Search Console - Feltérképezési statisztikák


A Google nyilatkozata szerint itt nincs „általános jó” eredmény. Amit érdemes figyelni, azok a kiugró eredmények: ezek ugyanis valamilyen aktivitásra utalhatnak – amelyekről tudni szeretnél!

 

Megtekintés Google-ként

Ez az eszköz segít áttekintést nyerni számodra, hogy a Google miként térképezi fel oldalad, vagy épp egy-egy specifikus aloldalad. Szuper eszköz arra, hogy felfedezd az egyes oldalakon lévő letiltott forrásokat és problémákat – a webfejlesztés debugging státuszában kifejezetten jól használhatóak az itt található eredmények.

 

Robots.txt tesztelése

Ha használsz robots.txt file-t, ez az eszköz segít áttekinteni az azzal elért eredményeid, esetleges problémákat. A robots.txt file arra való, hogy a weboldal egyes elemeit blokkold a Google botjai elől  - azaz ha például szeretnéd, hogy a weboldalad egy fotója ne jelenjen meg a Google képkeresésekben, a robots.txt  file-lal tudod ezt beállítani.

 

Webhelytérképek

A webhelytérképekről már beszéltünk korábban a tanulmány elején, így itt csupán megerősíteni szeretném az ott elhangzott információkat: a sitemap feltöltése kifejezetten ajánlott oldalad esetében!


Ezzel az eszközzel áttekintheted, hogy a Google hány aloldalad indexeli a beküldöttekből – amennyiben nagy eltérés van a két szám között, vagy visszaesést tapasztalsz – érdemes jobban átnézni weboldalad és a fellelhető hibákat!

 

URL paraméterek

A Google ajánlása szerint ezt az eszközt csak akkor használd, ha értesz is hozzá – a rosszul paraméterezett URL címek ugyanis feltérképezési problémákat is okozhatnak! Itt bővebben is olvashatsz arról, hogyan érdemes az URL paraméterezéseket elvégezni.

 


Összefoglalás

A Search Console tehát rendkívül sok hasznos információt szolgáltat számodra weboldalad állapotáról, az ott fellelhető hibákról és javításokról. Ha szeretnéd, hogy weboldalad jól teljesítsen a Google találati listáján, ezeket az elemzéseket érdemes rendszeresen áttanulmányoznod, és a fellelhető problémákat kezelned vagy kezeltetned!  

 

 



Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Legújabb cikkeink

Naprakész, friss hírek az online marketing világából


Tanulmányainkat, cikkeinket heti rendszerességgel elküldjük neked amennyiben feliratkozol hírlevelünkre!