A legújabb keresőmotor bemutatkozik: biztonságos keresést és adatvédelmet ígér.

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!

Hello, DuckDuckGo - Hello, biztonságos keresés és adatvédelem!


Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

A Google egyeduralma a keresőmotorok között sokáig megdönthetetlennek látszott. A “keress rá!” kifejezést már nálunk is felváltotta a “guglizd be” (de szörnyen hangzik...), és bárki, aki SEO-ról beszél, az beszél a Google algoritmusról is. Néhány hónappal ezelőtt azonban, az adatvédelmi botrányok kirobbanását követően egyre több helyen hallhattuk a DuckDuckGo kifejezést, amely keresőmotorként biztonságos böngészést ígér. 

És az egy dolog, hogy a pletykák szólnak róla, a külföldi újságok írnak róla – de saját Analytics elemzéseinkben is találkoztunk már ezzel a keresőmotorral, mint forrással! Persze korántsem nyomja le a Google-t, mégis, megjelent. Egy új kezdet ez, vagy csak egy fellángolás? Nem tudjuk biztosan, de figyelni mindenképp érdemes. Nézzük, mit tud a DuckDuckGo! 

Az elmúlt évek során nem egy botrány emlékeztetett bennünket arra, hogy az interneten nincsenek akkora biztonságban adataink, mint amennyire hittük. A Google köztudott, hogy mindenhol figyel bennünket, és a Facebook is forró vízbe került, miután kiderült, hogy a Cambridge Analytica számos felhasználó személyes adatait használhatta fel az amerikai választások kampányidőszaka alatt.

 

Ezek és az ehhez hasonló esetek egyre többeket sarkallnak arra, hogy komolyabban vegyék online adatbiztonságukat, ami épp kapóra jött egy még alig ismert de folyamatosan feltörekvő keresőmotor, a DuckDuckGo számára.

 

Mi az a DuckDuckGo?

A DuckDuckGo – a cég saját állítása szerint – az a keresőmotor, ami nem követi a felhasználóit. A motor nem tárol sütiket a felhasználók eszközein, és nem gyűjt semmilyen személyes információt azokról, akik használják. A DuckDuckGo még a felhasználók IP címére sem kíváncsi, és nem jegyzi meg, hogy mire keresnek rá az emberek.

 

A különös név mögött semmilyen mély, megható történet nem áll – Gabriel Weinberg, a keresőmotor alapítója azt állítja, hogy egyszerűen megtetszett neki a név, amit a „Duck, Duck, Goose” játék ihletett. A cég tagjai a „ráguglizok” (Google it) helyett a „megkacsázom” (duck it) kifejezést szokták használni.

 

Miért olyan különleges a DuckDuckGo?

Valahányszor egy népszerűbb keresőmotort használsz (mondjuk ki, itt a Google-re gondolunk, de a Bing is tárolna adatokat ha használná bárki), a kereséshez használt kifejezéseket a keresőmotor elküldi annak a webhelynek, amire a találatok között rákattintasz (még akkor is, ha „privát” böngészőlapot használsz). Persze a webmesterek számára már nem adja ki ezeket az információkat, de ez más kérdés.

Amikor meglátogatsz egy webhelyet a keresőmotoron keresztül, akkor a keresőmotor bizonyos információkat (például az IP címedet) továbbítják annak a webhelynek – ezen információ alapján a látogatók kiléte azonosíthatóvá válik, tehát a böngészés egyáltalán nem privát.

 

A DuckDuckGo ezt „keresőszivárgásnak” („search leakage”) nevezi, és – más kersőmotorokkal ellentétben – automatikusan megakadályozza. Amikor a DDG találatai között rákattintasz egy webhelyre, akkor úgy továbbítja a kérésedet, hogy a célwebhely ne láthassa ezeket az érzékeny információkat rólad. A webhelyek tudják, hogy meglátogattad őket, de azt nem, hogy mire kerestél rá, és nem tudnak mi alapján beazonosítani sem.

 

A DuckDuckGo még egy különleges, titkosított verziót is kínál, ami direkt olyan hivatkozásokat kínál a találatok között, amelyek az adott webhelyek titkosított verzióira mutatnak.

 

Miből tartja fenn magát a DuckDuckGo?

A legtöbb keresőmotor adatokat gyűjt be a felhasználókról, amit aztán hirdetőknek ad el pénzért, a DuckDuckGo ezzel szemben másban utazik, méghozzá kulcsszavakban.

 

„Amikor beírod, hogy „autó”, akkor egy autós hirdetést kapsz, ha pedig azt írod, hogy „jelzálog” akkor jelzálogról szóló hirdetést kapsz” állítja Weinberg.

„Nem kell ismernünk a keresési előzményeidet, hogy egy jövedelmező hirdetést kínálhassunk fel.”

 

 

Egyszerűnek tűnik, nem igaz? Érdekes kérdés tovább boncolgatni, hogy mennyire működhet ez a valóságban, tisztes nagyságrendű keresésnél és hirdetőnél. Mert bár az tény, hogy az adatvédelem sokszempontból rendkívül fontos – de vajon képes lesz a DDG olyan hirdetéseket kínálni a felhasználóknak, amik valamelyest személyre szabottak?

 

Kiadja a DuckDuckGo az információkat a rendőrségnek?

Mivel a DuckDuckGo nem tárol semmilyen személyes adatot a felhasználókról és a keresésekről, ezért nincs, amit kiadjon a rendőrségnek. Weinberg szerint „nem igazán szoktak bekopogni” hozzájuk, mert „tudják, hogy nincs semmink, amit átadhatnánk nekik”.
 



Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS MEGOSZTÁS

Tanulmányainkat, cikkeinket heti rendszerességgel elküldjük neked amennyiben feliratkozol hírlevelünkre!