Keresőoptimalizálás az alapoktól, SEO tippek kezdőknek a Marketing Professzorok Kft.-től.

Keresőoptimalizálási alapok 9+1 lépésben

Minden valamirevaló marketinges tudja, hogy a keresőoptimalizálás, azaz a SEO egy sikeres online marketingstratégia nélkülözhetetlen része. A tapasztaltabb versenyzőknek persze már rég óta megvan a bevált stratégiájuk, és pontosan tudják, hogy minden évben milyen változtatásokra lesz szükségük, hogy megtarthassák előkelő rangsorolásaikat (vagy akár feljebb kapaszkodhassanak a találatok között).
 

A probléma csak az, hogy erre nem feltétlenül van mindenkinek ideje, ráadásul a kezdő marketingesek gyakran elveszettnek érezhetik magukat a rengeteg fogalom, irányzat és szabály között. Mindez persze óriási kihívássá teszi az előnyös rangsorolás elérését, ami természetesen a SEO stratégiák végső célja.

 

A következőkben tíz lépésben magyarázzuk el, hogy mire lesz szükséged ahhoz, hogy keresőoptimalizálási stratégiád működőképes legyen, akár egy újat tervezel kidolgozni, akár jelenlegi stratégiád fér némi javításra.

 

1. Értsd meg a keresőoptimalizálás alapját

Tedd félre egy kicsit a SEO trendeket, a különböző módszereket és a versenyt, és próbáld megérteni, hogy miről is szól a keresőoptimalizálás.

 

Amikor az ember rákeres valamire az interneten, akkor minden bizonnyal egy kérdésre szeretne választ kapni, esetleg meg akar találni egy terméket, egy képet, egy címet, leírást, stb. Bármiről is legyen szó, manapság már alapvető elvárás a felhasználóktól, hogy az eredmények egy kattintásra eléjük kerüljenek. Néha a Google-ra támaszkodsz, és azt várod, hogy kitalálja a keresésedből, hogy mire is vagy kíváncsi.

 

Ezt várják el a keresőóriástól lehetséges ügyfeleid is. A Google nagyon ügyes gondolatolvasó. Ha rákeresnél valamire a Google-ben, de a keresőmotor egyetlen releváns találatot sem dob ki az első oldalon, akkor bizonyára nem leszel megelégedve vele.

 

A Google célja az, hogy minél jobb felhasználói élményt kínáljon a keresőknek a találati oldalakon. Ha a felhasználók által feltett kérdésekre te biztosítod a legjobb választ, akkor a te tartalmad kerül a legelső helyre – ez a Google érdeke.

 

Helyezd tehát magad lehetséges ügyfeleid helyébe. Keresd fel a Google-t és írj be néhány általad megcélzott kulcsszót, esetleg kérdést a keresősávba, majd nézd meg, hogy mik az első találatok. Milyen szervezetek szerepelnek a dobogón? Mit kínálnak ők, amiért oda kerültek?

 

2. Ismerd meg az ügyfeleidet, és szólj hozzájuk a saját nyelvükön

Tudnod kell, hogy ügyfeleid, vagy lehetséges ügyfeleid milyen kérdésekkel fordulnak az internethez (általában a Google-hoz), hogy milyen vágyaik, milyen igényeik vannak, milyen hiányosságok és problémák gyötrik őket.

 

Céged, vállalkozásod termékei és/vagy szolgáltatásai bizonyára megoldást kínálnak ezekre a problémákra, és segítenek kitölteni az űrt ügyfeleid életében. A feladatod biztosítani azt, hogy webhelyed is tükrözze ezt.

 

Készíts tehát egy listát arról, hogy milyen igényeik vannak leendő és meglévő ügyfeleidnek. Ez az egész alapja. Lehetetlen úgy előkelőbb rangot elérni a találatok között, ha nem tudod, hogy mire keresnek potenciális ügyfeleid, hogy milyen keresésekre kell megjelenned. Ezt a tudást kell felhasználnod webhelyed átalakításakor. Mutasd be termékeid és/vagy szolgáltatásaid olyan nyelvezettel, ami leginkább jellemző az iparágadra és amit ügyfeleid is használnak a keresésekkor. Minél több embert sikerül így kiszolgálnod jó minőségű tartalmaiddal, a Google annál jobb ranggal jutalmaz majd.

 

A legnépszerűbb kifejezések

Ha szeretnéd megkeresni a legnépszerűbb kulcsszavakat és kifejezéseket, akkor egyszerűen csak kezdd el beírni kívánt kulcsszót a Google keresősávjába, a rendszer pedig azonnal elkezdi felsorolni a leggyakoribb kapcsolódó kereséseket. Emellett természetesen használhatsz számos egyéb kulcsszótervező eszközt is, amik segítenek kialakítani a számodra releváns listát.

 

3. Legyenek hasznos tartalmaid

Sokan azt hiszik, hogy a tartalom kizárólag a szöveges tartalmakra vonatkozik, ez pedig óriási tévedés. Egy oldalon minden kép, videó, hanganyag is a tartalom része. Sőt, nem is kell, hogy ezek mind blogodon helyezkedjenek el: ha például YouTube csatornát is működtetsz, akkor az oda feltöltött videók (és még azok leírása is) a tartalmaid részét képezik.

 

A tartalmadnak nem csak webhelyeden és blogodon kell szerepelniük, hanem terjesztened kell őket azokon a csatornákon (nem összetévesztendő a YouTube csatornával, habár az is ezek közé tartozik) is, ahol ügyfeleid leggyakrabban megfordulnak. Minél több tartalomtípust kínálsz fel az emberek kérdéseinek megválaszolására, annál jobb eséllyel indulsz a keresőmotorokban.

 

Fontos, hogy minden tartalmadnak (főleg az írottaknak) tiszta célja legyen. Miért írod őket? Mit próbálsz elérni velük? Milyen információt szeretnél kommunikálni az olvasóid irányába? Egyáltalán tartalmaz bármilyen értéket számukra? Ha válaszokat adsz a leggyakoribb kérdésekre, vagy segítesz megoldani a problémáikat, akkor biztos lehetsz benne, hogy jó úton haladsz.

 

Honnan szerezz értékes tartalmakat?

A legegyszerűbb felkeresni cégeden belül azokat a személyeket, akik egy-egy releváns terület szakértői (ideális esetben persze ilyen emberek dolgoznak a cégnél, nem igaz?) Kérdezd ki őket azokkal a gyakori kérdésekkel kapcsolatban, amiket az előző pontban sikerült összegyűjtened a kulcsszókutatásod során.

 

Amint megvannak a szakértői véleményeid és válaszaid, ideje ezeket egy bejegyzésben összefoglalni. A digitális média nagy előnye, hogy az ilyen szöveges tartalmak utólag bármikor módosíthatók, így ha észreveszel egy hibát, vagy szeretnél hozzáadni valamit a gondolatokhoz, azt utólag szabadon megteheted.

 

4. Tarts egy alapos ellenőrzést webhelyeden

Nem elég az, amit a látogatók látnak – ha szeretnéd optimalizálttá tenni webhelyedet, akkor nem csak az oldalak címsorai és URL-ei, hanem a képek alt címkéi és az oldalak meta leírásai is helyükön kell legyenek. Ezek az elemek a különálló oldalak egyéni Page Rankjét befolyásolják.

 

Először is keress rá legnépszerűbb oldalaidra és hasonlítsd össze a meta leírásaikat a versenytársaidéval – elég beszédesek? Elég hívogatók, hogy kattintásra ösztönözzék a kereső felhasználókat? Ellenőrizd a címsort is – pontosan leírja, hogy miről szól az adott oldal?

 

5. Nézd meg, hogy ki hivatkozik webhelyedre

A visszahivatkozások (más webhelyekről a sajátodra mutató linkek) a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak. Az elv egyszerű: ha a Google azt látja, hogy sokan hivatkoznak egy webhelyre, akkor azt előtérbe helyezi majd, de csak akkor, ha a hivatkozó oldalak között több is elismert, hiteles és tekintélyes.

 

Nem mindegy tehát, hogy milyen oldalakról érkeznek azok a visszahivatkozások. A kérdéses hitelességű oldalak gyakran többet ronthatnak ezzel rangsorolásodon, mint amennyit segítenének. Minél jobb a hivatkozás minősége, annál többet ér a rangsorolásnál.

 

Ellenőrizd tehát, hogy mely webhelyek hivatkoznak rád. Ezt megteheted néhány külön erre kifejlesztett webes eszközzel (SEMrush, Moz), vagy használhatod a Google Search Console-t is.

 

6. Kerülj fel a listákra

A céggyűjtő webhelyek – legyen szó helyi, országos, vagy réspiacokra koncentráló szolgáltatásokról – segítenek a Google-nak és a felhasználóknak, hogy egyszerűbben rátaláljanak cégedre. Minél több elismert céggyűjtő webhelyen szerepelnek céged friss, pontos adatai, a Google annál előkelőbb rangsorolással jutalmaz majd.

 

A keresőoptimalizálás a helyi körökben működő cégek számára is elengedhetetlen. A Google általában tartózkodási hely alapján sorolja fel a találatokat. Ha azt akarod, hogy az emberek rátaláljanak helyi üzletedre, akkor láthatóbbá kell tenned azt számukra – különösen a mobilhasználók esetén!

 

Ehhez mindenek előtt szükséged lesz egy Google Cégem profilra. A regisztráció és az alapadatok feltöltése azonban még csak a kezdet – érdemes kihasználni a szolgáltatás által kínált összes funkciót és lehetőséget, és megadni minden apróbb részletet (és néhány mutatós képet) cégedről. ITT és ITT is írtunk részletesen a témáról, érdemes elolvasni a cikkeket, ha kérdés merülne fel benned a Google Cégemmel kapcsolatban.

 

7. Technikai tényezők

Webhelyed nem csak mutatós és tartalmas kell legyen, de megfelelő technikai háttérrel is kell rendelkezzen, hogy versenybe szálhasson a legjobb pozíciókért a keresőtalálati oldalakon.

 

SSL tanúsítvány

A Google már évek óta előnyben részesíti azokat a webhelyeket, amelyek biztonságos kapcsolaton keresztül (HTTPS) szolgálják ki látogatóikat. Ehhez egy úgynevezett SSL tanúsítványra lesz szükség, ami manapság már nélkülözhetetlen egy valamire való webhely számára.

 

A webhely sebessége

A keresőbajnok webhelyek kevesebb mint 3 másodperc alatt be kell, hogy töltődjenek a felhasználóknak. Ha ennél lassabbak, akkor minden egyes extra tizedmásodperc forgalomvesztéshez vezethet.

 

8. Hozz ki többet kevesebből – a 80/20 módszer

A SEO-ban is alkalmazható a 80/20 arányú hozzáállás. Töltsd időd 20%-át tartalmak elkészítésével, a maradék 80% pedig próbálj minél több embert elérni új módszerekkel és új csatornákon keresztül. Az organikus (ingyenes) SEO önmagában nem elég – neked is aktívan kell tenned azért, hogy minél többen értesüljenek tartalmaidról és annyival többen népszerűsíthessék azokat.

 

Érdemes minden bejegyzésed mellé (alá, fölé, ahová elfér) közösségi megosztó gombokat mellékelni, hogy a látogatók csupán egy gombnyomással elintézhessék tartalmaid terjesztését. Persze céged közösségi profiljain is oszd meg új tartalmaidat, valahányszor valami újdonság kerül fel blogodra vagy webhelyedre. A különböző közösségi média kezelő eszközök segítségével időt spórolhatsz meg és egyszerűbbé teheted a többcsatornás megosztásokat.

 

9. Kövesd nyomon előrehaladásod

Ha nem tudod, hogy törekvéseid eredményesek-e vagy sem, akkor honnan tudnád, hogy mit érdemes folytatni, fejleszteni, vagy elhagyni stratégiádból? Mindenekelőtt ki kell választanod legfontosabb teljesítménymutatóidat (KPI-k), amelyek nyomon követése megmutatja majd, hogy jó irányba haladsz-e, és milyen tempóban.

 

Ne feledd, hogy nem minden kampánynál fontos minden mérőszám – íme néhány a leghasznosabb követendő szempontok közül:

 

Kulcsszó-rangsorolás

Nézd meg, hogy milyen a rangsorolásod az általános iparági kulcsszavakra, illetve azokra a különálló kulcsszavakra, amelyeket blogbejegyzéseidben megcélzol. Ebben egy olyan ingyenes eszköz segíthet, mint például a serpfox.

 

Organikus keresőforgalom

Ezt a legegyszerűbben a Google Analytics eszközben mérheted. Általánosságban egy nagyon jó mérőszám, ami megmutatja, hogy mennyire hatékonyak SEO tevékenységeid.

 

Oldalmegtekintések (organikus forrásból)

A legjobban konvertáló weboldalaid látogatottsága az egyik legfontosabb mérőszám. Ha tudod, hogy mely oldalak a legérdekesebbek, akkor tudni fogod, hogy a jövőben milyen témákkal érdemes foglalkoznod például blogodon.

 

Oldalon töltött idő

Nem mindegy, hogy egy felhasználó 20 másodpercet vagy 2 percet tölt egy-egy oldalon. Ez is mérhető a Google Analytics segítségével, és szintén arról árulkodik, hogy mennyire találják érdekesnek vagy értékesnek tartalmaidat a látogatók.

 

Visszahivatkozások

A visszahivatkozásoknak mind a mennyisége mind pedig a minősége fontos. Mint azt már említettük, a legfontosabb rangsorolási szempontok közé tartoznak, ezért érdemes tisztában lenni velük, nehogy becsússzon néhány kevésbé hiteles hivatkozó domain is, ami ronthatná a keresőpozíciót.

 

Munkamenetenként megtekintett oldalak

Szintén azt mutatja meg, hogy általánosságban mennyire tartják érdekesnek webhelyedet a látogatók. Minél több oldalt tekintenek meg egy látogatás (munkamenet) alatt, annál valószínűbb, hogy értékesnek találják tartalmaidat. Belső hivatkozások használatával megkönnyítheted az oldalak közötti navigációt számukra.

 

Visszatérő felhasználók

Ha látogatóid nem térnek vissza webhelyedre, akkor valami nagyon nincs rendben. Meglehet, hogy az oldal technikai háttere nem megfelelő, és sokan kényelmetlennek találják a böngészést rajta, vagy egyszerűen csak nem kínálsz olyan tartalmakat, amik érdekelnék az embereket.

 

Oldalsebesség

Egy nagyon fontos rangsorolási szempont a Google szemében, de még ha nem is lenne az, a legtöbb látogató másodperceken belül elhagyná webhelyedet, ha az nem képes csettintésre kiszolgálni őket.

 

Mobilos visszafordulási arány

A webforgalom több mint 50%-a mobilkészülékeken történik. Fontos tehát, hogy webhelyed mobilbarát legyen és a különböző okoseszközökön is gyorsan betöltődjön. Ha valamelyik ezek közül nincs rendben, az magas visszafordulási arányt, ennek köszönhetően pedig alacsonyabb rangsorolást eredményez majd.

 

Konverziók

A konverziók a legfontosabb követni való mérőszámok a SEO-ban. Minél jobban működik SEO stratégiád, annál több konverzióra számíthatsz.

 

Domain tekintély és oldaltekintély

A domain tekitnély (Domain Aurhority – DA) és az oldal tekintély (Page Authority – PA) két olyan pontszám, amelyek egy webhely vagy weboldal rangsorolását hivatottak megjósolni. Minél jobb a SEO egy webhelyen, annál nagyobbra nőnek ezek a pontszámok. A DA és a PA pontok nem a Google hivatalos mutatói – az ingyenes MozBar segít ellenőrizni őket saját webhelyeden.

 

Közösségi kedvelések és megosztások

Ha látogatóidnak tetszenek tartalmaid, akkor azt gyakran megosztásokkal hálálják meg a különböző közösségi hálózatokon. Minél több megosztás érkezik egy-egy darab tartalomra, annál nagyobb a népszerűsége. Ha pedig tudod, hogy mi tetszik az embereknek, akkor tudni fogod, hogy milyen tartalmakat érdemes a későbbiekben is kínálni nekik.

 

10. Ha nem megy, akkor kérj segítséget

A keresőoptimalizálás egyre nagyobb specializálódást igényel. Ha szeretnéd kihozni a maximumot online marketingedből, vagy egyszerűen csak ellenőrizni szeretnéd stratégiádat a legfontosabb szempontok alapján, kérj segítséget! Közel 20 éves tapasztalattal a hátunk mögött állunk rendelkezésedre. Elvégezzük céged vagy vállalkozásod auditálását, és igény eseten komplex online marketing stratégiát állítunk össze számodra. Szolgáltatásunkról bővebben ITT olvashatsz. Ha nem vagy biztos a dolgodban, esetleg útmutatásra van szükséged, vedd fel a kapcsolatot tanácsadóinkkal ITT.
 


Oszd meg!   

Legújabb cikkeink

Naprakész, friss hírek az online marketing világából


Tanulmányainkat, cikkeinket heti rendszerességgel elküldjük neked amennyiben feliratkozol hírlevelünkre!